mandag den 20. august 2012

Bønnehummus med krydderurter

Til Anjas Drivhustræf havde jeg en Bønne Hummus med, og flere efterspurgte opskriften, så her kommer den, så godt jeg nu kan, for jeg bruger sjældent en opskrift.

Basalt set er det en helt almndelig Hummus, hvor man bruger Bønner i stedet for Kikærter. Der skal bruges bønner med god smag brug endelig ikke kidney beans eller almindelige hvide bønner på dåse (butterbeans kan evt. bruges). I søndags brugte jeg Pralbønner af sorten 'Scarlet Emperor. De ser sådan her ud :



Er bønnerne tørrede, skal de udblødes natten over og derefter koges i ca 30 min, er bønnerne friske skal de blot koges i 30 minutter.
Køl Bønnerne ned, og lav så en Hummus, med Tahin hvidløg olie og hvad der eller hører til.

Bønnerne sluger mere olie end kikærter gør, og vil man spare lidt på olien og lette lidt på kalorierne, så smager det ganske glimrende at erstatte noget af olien med Creme fraiche el. lign, men så går det også ud over holdbarheden. I søndags havde jeg kun brugt olie.
Bruger man hovedsagelig Creme fraiche i stedet for olie, så bliver det til en glimrende Dip.

Når Basis Hummusen er på plads, så kan der skrues på smagen. Tilsæt ekstra hvidløg hvis ønsket, og så er det ellers bare med at tilsætte krydderurter. Persille er godt, jeg bruger som regel også frisk chili. Timian, Mynte, Rosmarin, Oregano, Syre, Salvie - alt duer, smager godt og kan justeres til det den nu skal serveres til. Med de retter krydderurter, og lidt spidskommen bliver den f.eks god til mellemøstlig mad.
I søndags havde jeg hovedsageligt brugt Persille, men lidt mynte og timian havde også fundet vej. Og så ved jeg ikke med jer, men jeg bruger altid citronsaft i min hummus.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar