søndag den 16. oktober 2011

Remouladerelish vol. II

Volume I af denne opskrift ligger på nettet hos Mikkel Horness og Slottet i Smørmosen, som har stort set identiske opskrifter. Min udgave er justeret på nogle punkter ift. ingredienser og fremgangsmåde.

Du skal bruge:

1 kg grønne tomater

1½ kg agurker eller squash

½ kg pillede løg

En lille håndfuld saltede tallerkensmækkerfrø eller kapers

1 grøn peberfrugt eller et par milde grønne chili

50 g salt

1½ + 4 dl hvidvins- eller æblecidereddike

2 - 3 dl sukker efter smag

¾ dl sennepspulver

3 teskefulde karry.

1 tsk atamon

Kør alle grønsagerne igennem kødhakker eller foodprocessor og rør dem med saltet i en stor gryde. Lad det trække ca 10 min. og tilsæt herefter et par dl vand og 1½ dl eddike. Kog massen i 20 minutter.

Si massen og rør resten af eddiken i sammen med sukker, sennepspulver og karry.

Kog op igen og lad simre i 10 minutter. Tilsæt atamon og fyld relishen i rene sylteglas, skyllet med spiritus eller atamon.

3 kommentarer:

  1. Det skal prøves - har jo smagt det hos dig som remoulade, og det var lækkert!

    Men jeg undrer mig lige - er der så meget væde, at det skal sis fra, og skal væden bare smides væk?

    Mvh
    Anja

    SvarSlet
  2. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  3. Tja, saltet trækker væske ud af grønsagerne, så der er en del væske. Med denne fremgangsmåde får jeg et slutprodukt, som giver lige den rette konsistens, når jeg rører det op med mayonnaise og/eller græsk yoghurt.

    SvarSlet