tirsdag den 11. oktober 2011

Syltede, grønne tomater...

Sådan kan de grønne tomater gemmes...

høst af nogle af de sidste tomater fra drivhuset...


drivhuset med grønne tomater...














Når du til sidst har en masse grønne tomater i drivhuset.....lidt eller mange....kan det være en idé at lave  syltede, grønne tomater.....
Jeg bruger tomater i mange størrelser og bruger også nogle, som er en smule røde.....de lysegrønne som næsten er blevet gule, synes jeg, er rigtig fine til det....

Opskriften er på sødsyltede grønne tomater, men de kan også laves sur-syltede.....

Sødsyltede, grønne tomater

1 kg. grønne tomater
3 dl. eddike ( her kan bruges lagereddike men også anden slags eddike)
3 dl. vand
600 gr. sukker
1 vanillestang eller  6 tsk. vanillesukker
1 tsk. flydende atamon ( kan udelades)

Hvis man bruger tomaterne uden at skære dem i stykker, skal de prikkes dybt med en gaffel. Jeg har dog brugt tomater i mange forskellige størrelser og har skåret dem over...de store i både....

Så har jeg lavet en kogt  lage af eddiken, vandet og sukker og vanille og når det er kogt op og lige kogt et par minutter....lægger jeg et lag tomater i ad gangen.....koger det op og lader det koge 5-7 min. ved svagere varme.....så tager jeg tomaterne op med en hulske og kommer dem i skoldede og atamonskyllede glas...ca. halvt op....og sådan bliver jeg ved til alle tomaterne er færdige...
Til sidst koger jeg lagen op og tager den af varmen...og lader den køle af 10 min.,  så den er klar til at jeg kan putte atamon i lagen ( kan udelades og man nøjes med rene, skoldede glas)....2 tsk. til hver liter eddike står der på flasken med atamon, så her blev brugt 2 tsk......og så hælder jeg det over glassene med tomater og helt op, dog uden det når kanten og man ikke kan flytte på glasset uden at spilde...tomaterne flyder med op men synker ned i lagen, når glassene har stået og det hele er kølet af og kommet i ro.....når glassene er kolde, tager jeg en ren klud og vrider den op i varmt vand og tørrer glassene af, før jeg sætter evt. etiketter på eller som her, bruger en permanent tusch....

Glassene kan opbevares i et koldt rum ( det anbefales at der er en temperatur under 10 grader)....evt. i et svaleskab eller i køleskabet....holdbarheden er bedst, hvis de står køligt og ikke i et varmt rum...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar