søndag den 28. august 2011

Opskrifter med mirabelle.

Mirabellemarmelade

Ingredienser

  • 1,5 kg skyllede røde mirabeller
  • 1,5 kg sukker
  • Krydderier efter smag: Hel kanel, hele kardemommekapsler, frisk eller tørret ingefær, chili, nellike, enebær
  • Melatin eller andet geleringspulver

Sådan gør du

Kog mirabeller og sukker op i en stor sauterpande eller bredbundet gryde. Tilsæt krydderierne. Du kan vælge en eller flere slags, og sammensætte dem som du kan lide.

Lad det hele koge sagte til mirabellerne får en smuk gennemsigtig farve, som viser at de er møre. Det tager ca. 20 – 30 min. Tag alle mirabellerne op i en grov sigte med en hulske, og lad sukkerlagen koge yderligere ind i ca. 10 min.

Gnid imens mirabellerne gennem sigten, så kerner og skaller bliver tilbage i sigten.

Hæld frugtkødet tilbage i gryden, kog det op og tilsæt syltepulver efter anvisningen på pakken. Du kan også lave geleprøven, for måske er sukkerlagen kogt nok ind til at marmeladen er stiv nok uden geleringspulver.

Hæld marmeladen på skoldede/atamonskyllede glas.

Mirabellesyltetøj frit efter Camilla Plum

  • 1 kg skyllede og udstenede gule eller røde mirabeller
  • 800 g sukker
  • 3 stjerneanis
  • 5 kardemommekapsler
  • 50 – 75 g friskrevet ingefær
  • 1 – 2 friske røde chili, halverede og uden frø, fx Sibirisk huspeber

Bland alle ingredienserne i en 20 x 30 cm bradepande og dæk med sølvpapir. Bag det i ovnen ved 175° i 20 min. Sæt temperaturen ned til 150°, tag sølvpapiret af, rør rundt og bag videre uden sølvpapir indtil syltetøjet er klart og jævnt. Tag mirabellerne op af lagen og fordel dem i rene syltetøjsglas, skyllet med atamon eller spiritus. Kog evt. lagen ind til den tykner lidt mere, og hæld den over mirabellerne.

Sæt låg på med det samme.

3 kommentarer:

  1. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  2. OBS! Jeg glemte at skrive at man skal tage stilling til, om man vil tage chilien op inden mirabellesyltetøjet bliver hældt på glas. en sisirisk huspeber, eller andre røde chilier, kan være svære at skelne fra mirabellerne i glasset, og lidt af en ubehagelig overraskelse at sætte tænderne i - eller er jeg bare en kylling?

    SvarSlet
  3. jeg er samme slags kylling, så jeg ville nok tage den op... I øvrigt mener jeg, at du kan redigere i teksten, hvis du vil det - prøv det!

    SvarSlet